BERØRT – Giv din hånd til Røde Kors og et monument for eftertiden

Ved at dele et billede af din hånd kan du gøre en forskel her og nu og støtte de mest sårbare under coronakrisen. Samtidig støtter du et landsdækkende projekt, hvor tre kunstnere skaber ny kunst over coronaens påvirkning i Danmark.

Nu kan danskerne på én gang støtte Røde Kors med at hjælpe de mest udsatte under coronakrisen, og samtidig inspirere tre kunstnere til at skabe kunstværker, der skal minde os om, hvordan vi holdt hånden under hinanden i en svær tid. Det sker ved, at danskerne deler deres tanker og et billede af deres hånd via en nyudviklet digital, grafisk platform. For hver hånd giver Coop 5 kr. til Røde Kors, mens de delte fotos og tanker er inspiration i et stort kunstprojekt ledet af SMK (Statens Museum for Kunst). Projektet hedder ”Berørt” og er skabt i et partnerskab mellem Røde Kors, SMK, Coop og Hjaltelin Stahl – a part of Accenture Interactive.

En fælles tidskapsel

Danskernes hænder har opbygget vores samfund. Indtil for nylig var vores hænder nøglen til den mest almindelige omgang med vores medborgere. Pludselig har corona ramt vores samfund og hele verden med en hast, vi aldrig før har set. Og med en slutdato, vi endnu ikke kender. Nu skal vi spritte vores hænder af, og vi må vi ikke længere give hinanden hånden.

Med projektet ’Berørt’ får danskerne nu en anderledes mulighed for at bruge hænderne i en god sags tjeneste. Gennem projektet kan danskerne række Røde Kors, kunsten og hinanden en hjælpende hånd ved at dele et foto af deres hænder digitalt i en ny grafisk platform. For hver indsendte hånd støtter Coop nemlig Røde Kors med 5 kr., som går ubeskåret til at hjælpe de mest udsatte under coronakrisen i både Danmark og i udlandet. Man kan naturligvis også vælge selv at donere penge direkte til det formål.

Ved upload af fotoet kan hver enkelt bidragsyder sætte et par ord på, hvordan corona har påvirket netop deres liv. På den måde skabes en slags digital tidskapsel, som kommer til at udgøre inspiration for kunstnerne i kunstprojektet. Konkret skal projektet udmønte sig i nye, originale kunstværker, der vil minde danskerne om, hvordan vi hver især, vores nærmeste og vores nation blev berørt af corona. Og hvordan vi i fællesskab stod sammen om at komme igennem krisen.

Del et billede af din hånd her

Se videoer om projektet her: